Saturday, June 30, 2012

EARLY CHILDHOOD EDUCATION RESEARCH IN MALAYSIA



ABSTRAK

Penulisan ini berkisarkan kajian-kajian lepas berkaitan pendidikan awal kanak-kanak
di peringkat tadika atau pra sekolah. Penulisan ini telah di jalankan secara terperinci
bagi mengetahui serba sedikit mengenai isu-isu, polisi kurikulum, dasar, pengajaran
dan pembelajar (P&P) dan juga masalah berkaitan penglibatan ibu bapa di peringkat
tadika/prasekolah. Penulisan ini juga akan menyentuh tentang masalah-masalah
yang di hadapi oleh pihak sekolah terutama guru-guru yang mengajar pelajar tadika/
prasekolah. Selain itu, penulisan ini juga akan membincangkan bagamana pihak
sekolah menyelesaikan masalah pelajar tadika/prasekolah dan masalah hubugan
pihak sekolah dengan ibu bapa. Namun, secara keseluruhan penulisan ini dirujuk
berdasarkan bahan-bahan yang terbukti kesahihannya melalui kajian-kajian yang telah
di buat oleh tokoh-tokoh dalam dunia pendidikan sebelum ini..




ABSTRAK

Penulisan ini adalah untuk melihat kajian-kajian lepas tentang pendidikan awal
kanak-kanak di peringkat tadika / prasekolah. Dewasa ini, penubuhan tadika
/ prasekolah bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Hal ini berlaku kerana
banyak permintaan ibu bapa yang mahu menghantar anak-anak mereka untuk
belajar di peringkat awal usia 4-6 tahun. Hasil dapatan daripada kajian-kajian
lepas menunjukkan pelbagai pendekatan dan cara pengajaran guru-guru tadika
dalam mendidik murid mereka. Walaubagaimanapun, semua pendekatan yang
dilaksanakan adalah untuk mencapai satu objektif di mana melahirkan insan
yang bukan sahaja cemerlang dari segi akademik malah terpuji dari segi akhlak
dan sahsiah diri.

No comments:

Post a Comment